Dricksvattepumpen suger luft

Johan Olsson

2019-07-06 18:38

Jag har ett problem med dricksvattensystemet som jag inte har hittat någon förklaring till. Tacksam för alla svar eller teorier.

Jag har en Bavaria 40 med för och aktre vattentank. När nivån i vattentankarna blir lägre än 50 % ca så börjar systemet att suga in luft som gör att tryckvakten på pumpen inte stänger av sig. Det spottar ur diverse kranar och man måste hitta vilken kran det blivit luftficka i och få bort den. Ibland måste jag stänga av pumpen med strömbrytaren. Det är likadant från både för och aktre vattentank fast förtanken fungerar något bättre än den aktre. När vattentankarna är fulla fungerar systemet perfekt och tryckvakten stänger alltid av vattenpumpen direkt. Jag tror felet måste ligga på sugsidan innan pumpen för jag har aldrig någon tryckförlust när väl tryckvakten slagit stopp och inget vattenläckage vad jag har sett.
Jag har bytt hela vattenpumpen men det blev inte bättre. Jag har följt alla slangar och kopplingar men hittar inget läckage någon stans. Man tycker att om luft kommer in så borde det läcka ut vatten men jag hittar inget läckage. Kan det vara så att pumpen är för liten för att orka suga fram vattnet men jag tror det är en standardpump. Jabsco parmax 2,9. Var kan luften komma ifrån ?
Tacksam för alla teorier och tips
MVH
Johan

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem