Laddning av litiumbatterier

Göran Annebäck

2019-02-26 23:55

Bavaria 45

Lysekil

Jag har inköpt fem Winston litiumbatterier, vardera på 60 ah, utan bms. Min båt, en Bavaria 45 från 2010, har två thrustrar, en i fören och en i aktern. Jag tänker att sätta ett batteri vid varje truster och tre batterier i en förbrukningsbank. Min tanke är att alla fem batterierna ska samverka för allmän förbrukning på 300 ah. Nu är jag fundersam på om det kommer att fungera med laddningen från motorgenarator och solceller (250 w). Genom att det är längre ledningar till thrusterbatterierna kommer de att ta åt sig mindre laddning på grund av spänningsfall i ledningarna. Jag kommer att försöka undvika att ladda med landström. Vilka problem kan uppstå? Jag tänker också ta bort startbatteriet och starta motorn med förbrukarbatterierna, har redan en Victron som bryter övrig förbrukning vid låg spänning.

En annan farhåga är hur generatorn hanterar laddningen, kan det finnas risk för att batterierna blir överladdade och förstörda? Genom att jag ofta gör lite längre seglingar händer det att jag går ett eller ett par dygn med motor. Kan man manuellt bryta strömmen från generatorn när batterierna är fulladdade?

Mvh
Göran

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem