Läckage vid septitankens genomföring för däckstömmning - byte av tank

Niklas Wallin

2018-08-01 09:36

Inlägg: 4

Bavaria 30 C

Bullandö Marina

Hej

Vi har råkat på ett problem med vår septitank där läckage har uppstått i genomföringen/kopplingen för däckstömmningen.

Det läcker mellan den skruvade muffen (av mässing, där slangen ansluter) och själva tanken, vad jag kan se är bakomliggande orsak att själva gängorna i tanken har blivit nötta av någon anledning och tätmedlet som satt och limmade/fyllde ut i gängorna räcker inte till längre så läckage uppstår.

Exakt varför detta blivit är lite oklart, förra ägaren till båten hade monterat anslutningen själv så det finns säkert en gazillion orsaker som kan ha genererat slitaget på själva gängorna.


Jag har försökt lösa detta genom att limma muffen mot tanken men åtminstone med det lim jag provade så räckte det med att ta tag i muffen för att den skulle lossna (provade med PL400, men det verkar inte vilja fästa mot den typ av feta plast som tanken är gjord av).


Lite bilder på eländet,

Mässingsmuff med slanganslutning: http://vargen.walnet.se/septi/DSC_0028.JPG
Genomföringen i tanken: http://vargen.walnet.se/septi/DSC_0025.JPG

Jag är lite inne på att den "ultimata" lösningen är att byta hela tanken men otroligt osäker på om det ens går att montera ur den gamla (nåja, den går säkert att såga ned i plastspån förståss) / få in den nya med mindre än att såga sönder halva badrummet vilket jag inte är toksugen på. Det ser så tight ut mellan skrovets överbyggnad och själva tanken liksom.

Badrummet (innan jag började montera isär) http://vargen.walnet.se/septi/DSC_0023.JPG
Tankens placering: http://vargen.walnet.se/septi/DSC_0024.JPG

Någon som provat lyfta ur en septitank från en bavaria 30c (2005) eller har några goda idéer på hur man kan göra det? Eller några andra idéer på någon bra lösning för att reparera/täta plastgängor som blivit slitna.


Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem