Galvaniska strömmar

Peter Ihre

2018-03-07 11:03

Bavaria 33 Cruiser

Svinninge Marina

Hej
På vår FB sida är det en del inlägg om hur vi ska undvika/minska galvaniska strömmar tex genom en zinksaver eller en transformator. Jag har funderat lite och vill gärna ha era synpunkter.

Om jag fattar rätt så sker en stor del av problemen i en plastbåt av att landströms-jord kopplas till båt-jord (batteriminus). Det sker antingen genom batteriladdare som inte är galvaniskt åtskilda eller via varmvattensberedaren där skyddsjord (för 220V) är ansluten till höljet. Båtens batteriminus är förstås ansluten till elementet. Motorn är, via cirkulerade kylvatten, egentligen också elektriskt ansluten (i alla fall för galvaniska strömmar).
Förutsatt att man har hyfsat moderna batteriladdare som är galvaniskt åtskilda är det alltså i varmvattensberedaren problemet uppstår.
Min beredare är ansluten med en stickkontakt under kojen. Om man då drar kontakten, slipper man (eller minskar) problemet med galvaniska strömmar?

I så fall funderar jag på att sätta en tvättmaskinsbrytare (som bryter tre poler) lättåtkomlig. Då kan man ligga på landström och få batterierna laddade och hårfönen funkar utan att riskera galvaniska strömmar. När man behöver varmvatten slår man enkelt på beredaren någon timme.

Kan det vara något eller är jag ute och cyklar (igen:-))

/Peter

Hälsningar
/Peter
S/Y Match Too

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem