Sittbrunnsbord

Niklas Holmstrand

2018-01-28 12:59

Liten sammanfattning av sittbrunnsbords-projekt under julen;

Vi har en 37cc och har som många andra saknat ett användbart bord i sittbrunnen. Några önskemål jag försökt uppfylla
- Stuvbart bakom dörr i akterhytt och i fack i sittbrunn
- Snabbt och enkelt att sätta upp utan för många lösa delar
- Plats för 6 pers även om vår 37a är tvåkabinvarianten

Det blev en delad skiva (teakplywood & U-list runt om) med gångjärn som fästs i en bult upp genom befintliga bordet. Den blir stuvbar både bakom kabindörren och i SB-sittbrunsfack även om den delen inte är helt avslutad än.

I det mellersta gångjärnet är det borrat och gängat M5 i mittdelen så att bordet fixeras av den och att det "kläms" ned i akterkanten. "Bulten" (rostfri gängstång från Claes Ohlsson) hänger kvar under gamla bordet då det nya inte är monterat och den försvinner då ned i hålet i gamla bordet:

Ursprunglig bordsskiva med bulten i nedre läget och motsv undersidan. Liten bockad aluminiumbit för att hålla bulten kvar.

Motsvarande med nya bordet monterat. Bulten gängad i hålet i gångjärnet.

Plats för 6 (med lite god vilja)

Får plats bakom kabindörr haspad med orginalhaspen i hopvikt läge...kanske skulle man unnat sej dubbelsidig teak. Det är inte särskilt mycket dyrare.

Mall i kartong för att pröva ut måtten. Bra med lite utrymme framför så att det är hyggligt lätt att passera ned i ruffen. En pers skulle dessutom få plats här om man fixar något att sitta på.

Kanske inte helt nödvändigt men kul, jag investerade i en enkel överhandsfräs för att fixa gångjärnens infästning. Riktigt trevlig bekantskap.

U-listen monterad före och efter slipning. Gör man som jag måste den slipas ned ganska hårt på översidan ju närmare centrumlinjen man kommer. Annars kommer bordet inte gå att vika ihop med denna typ av gångjärn.

Teakolja på. God känsla. Här syns den nedslipade listen ganska väl.

Bordet tillsammans med rorsmans mugghållare.

Material jag använt
- Teakplywood 2 st enkelsidig, 12 x 600 x 1200 mm
- U-list teak 2m rak (räcker inte riktigt i mitt fall men jag kunde fräsa till den biten som saknades)
- U-list hörn. 4 st 90 graders böjar som jag delade på mitten för att få till större radie i hörnen.
- Gångjärn 3 st
- Gängstång, aluminiumflärp, lite färg, lim etc.

Kostnaden för detta ligger en liten bit över 2000 kr

Måtten är
Bredd ca 1000 mm
Längd 920 mm över allt, 830 mm till piedestalens framkant.

Redigerad: 2018-01-28 14:17

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem