ta bort bottenfärg

Anders Räntilä

2018-01-13 09:05

Bavaria 39 Cruiser

Kungsängen

Vi får inom en snart framtid (2020-12-30) ett totalt förbud mot bottenfärger med biocider i insjöarna. Jag har min båt i Mälaren och måste därför ta bort all gammal okänd bottenfärg. Jag gjorde ett test i går med olika metoder.

Det preliminära resultat av testen är:

Lefant Paint Remover löser upp färgen. Jag lät den sitta på i 2h och de översta lagren lossnade. Dock inte i stora fina flingor som på reklamvideon, utan i en kladdig gröt. Slutsats: Det fungerar, men är för kladdigt. Jag har halva burken kvar och kommer testa igen.

Abranet heavy Duty är en ny typ av "slippapper". Det är ett nät som river bra och som inte sätter igen på samma sätt som vanliga sandpapper. Det fungerar, men tar för lång tid. Jag kommer aldrig bli av med all färg enbart genom slipning. Abranet fungerar dock bra och jag kommer använda detta på slutet för att få bort det sista.

Bosch PSE 180E elskrapa fungerade nog bäst av alla metoder. Jag hade dock ett mycket gammalt skär som misshandlats ett flertal gånger på betonggolv. Trots det fungerade det! Jag har beställt nya skär och kommer nog använda denna metod för huvuddelen av jobbet.

Helst av allt skulle jag vilja få båten blästrad, men det verkar omöjligt att ens få ett svar från företagen som påstår sig utföra sådana jobb.

Fråga: Ovanpå gelcoaten sitter det en brun färg. Är det någon som vet vad det är för något? Är det bara grundepoxi som kan sitta kvar, eller är det ytterligare ett lager med giftfärg?

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem