Inspektionslucka på dieseltanken

Hans Eklund

2017-06-11 19:46

Bavaria 37 AC

Bullandö

Rekommenderar alla att sätta in en mannlucka/inspektionslucka!
Arbetet tog 1 h och kostnaden under 500 kr. Jag valde mannlucka Hjertmans art.nr 5300-98 med hål (där jag satt in pluggar). Nyttjade en passare och drog upp en cirkel på 115 mm. Sedan använde jag en Dremel (typ tandläkarborr) och fräste bort 5-6 mm av polytengodset i tankens 7 mm godstjocklek. Sedan en nyinköpt Morakniv för att skära bort sista mm gods. Använde en dammsugare och sög dammet med samtidigt som jag fräste. I princip inget spån åkte ner i tanken. Tanken var full till 90% när jag utförde detta och jag tömde aldrig ur dieseln. När man lyser ner i tanken ser man direkt om det finns vatten, eller om det finns dieselbakterier (som klumpat ihop sig). Det blir en mycket skarp gräns mellan vatten och diesel, och dieselbakterierna flyter mellan vatten och diesel.I mitt fall var en dieselbakterihärd stor som en hand (se bild blå hink) och i konsistensen var ungefär som maneter. Jag stack ner ena handen i den fulla dieseltanken och hade en håv och fångade upp allt som flöt runt. Bakterierna ligger stadigt och flyter i gränslinjen mellan vatten och diesel och blandar sig inte. Med en enkel handpump pumpade jag upp vattnet och en del mindre skräp från botten. Känns tryggt att veta att tanken är helt rent.

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem