Ctec laddning till batterierna

Tord Berglund

2015-04-22 20:05

Bavaria 38 AC

Seglar i Grekland www.ayla.cc

Hej alla.
Jag står i begrepp att byta ut min förbrukarbank i min B38.
Under vintern har jag även installerat en bogpropeller och satt ett batteri intill denna.
So far so good.
Men för att föra min nya anläggning till en högre dimension så tänkte jag installera laddare från Ctec.
Min primära tanke var att sätta en DC/DC D250S Dual mellan förbrukarbanken och bogpropellerbatteriet.
Detta torde nog inte bli något problem men jag hade även för avsikt att koppla in en till batteriladdare av samma sort mellan startbatteriet och förbrukarbanken.
Men nu uppstår problem för mellan dessa två enheter ligger både en diod och en minus-shunt (som går till min batteriövervakning).
Så min undran är om någon kopplat in en 12V Ctec laddare mellan start- och förbrukarbank?
Jag har varit i kontakt med Ctec' s kundsupport ett antal gånger men inte kunnat få någon hjälp.
Jag har tillfälligt löst problemet med att installera en Ctec M300 laddare ( 240V ) till förbrukarbanken.
Varför jag vill ha en 12V laddare till förbrukarbanken är att vi inom några veckor lämnar Sverige och seglar söderut.
Därför kommer vi inte att ha tillgång till 240V regelbundet, utan vi får förlita oss på sol- och vind som energikälla.

Seglarhälsningar
Tord

www.ayla.cc

Endast medlemmar får läsa svaren på inlägget.
Logga in / Bli medlem