Hem > Tips > Propellrar

Sammanställt från Bryggsnack - Om propeller


Redigerat av Iwar Unt, 2004-11-18

Artikeln innehåller följande underrubriker
• Fast eller folding?
• Irriterande ljud
• Vibrationer från propellern
• Friläge eller backen i?
• Mått och fabrikat

Observera att artikeln bygger på inlägg publicerade på Bryggsnack. All information på webbplatsen tillhandahålls utan ansvar från webmaster och Svenska Bavariaklubben. Samtliga besökare ombeds att granska uppgifterna väl och själv ta ställning till dess relevans.



Fast eller folding?

Jag funderar på att byta ut min två-bladiga folding propeller till B34, mot en tre-bladig fast. Har funderat mycket på folding också, men tycker den är onödigt dyr. Hur mycket kan en fast bromsa i låst läge? Jag har svårt att se att den effekt från vinden som driver fram båten i t.ex. 5 knop (motsvara kanske ca. 20 HK) skulle avsevärt minskas av en låst propeller. Vi har alltid en jolle på släp och jag föreställer mig att den måste bromsa betydligt mer.

Jeg har diskutert problemstillingen med både Volvo Penta og andre leverandører av folding propeller. Byttet selv ut min tobladede faste propell med en trebladet fodling fra Flex-o-fold. Båten går uten tvil minst 1 knop fortere med seil, minst 1 knop fortere for motor og støynivået er betydelig redusert. Litt uventet bidro folding propellen til en annen forbedring, nemlig mindre turbulens rundt rorbladet (som er stor med en fast trebladers propell). Dette gir båten et mye bedre rorgrep, bedre seilegenskaper og balanse. Jeg fikk en "ny" båt og mye nytte for 15.000 kroner!

Sätt dit en folding-propeller direkt. Jag gjorde misstaget att byta ut min fasta 2-bladiga, mot en fast 3-bladig.Den var i.o.f. något överdim. och avsedd för en vp.2040, och jag har en vp.2030 i min b.34. Resultatet blev en motor som ej varvar ut, en propeller som bromsar och dessutom fick jag ett irriterande propeller-ljud så fort jag kom upp i över 5,5 knop. Vill du ändå ha en sådan propeller får du gärna köpa min för ett bra pris, men som sagt, skit i det och sätt dit en folding-propeller direkt.Förr eller senare kommer du att göra det ändå.

Kan även nämna att en bekant med (tvåbladig) foldingpropeller enligt uppgift tappade mycket kraft när han backade. Själv prioriterar att snabbt kunna stanna eller backa i en eventuell krissituation framför att öka seglingskapaciteten med några procent. Vilket man väljer är dock resultatet av en prioriteringsfråga som var och en får ta ställning till. 

Irriterande ljud

Får ett irriterande propeller-ljud så fort jag kom upp i över 5,5 knop.

Jag antar att du avser när du seglar... Lägg i en växel på motorn så stannar propellern direkt och du slipper ljudet! (visst du kanske tappar 0.1 knop men det är det värt)

Vibration från propeller

När jag seglar (B32a, VP2020, ej folding) och växeln är i neutralläge känner jag vibrationer i skrovet. Lyfter jag på motorluckan och iakttar motorn, vibrerar den ganska häftigt, nästan som om den vore igång.

För mig känns det som om antingen propellern eller axeln vore obalanserad.
Är detta normalt, är det någon mer som upplevt detta? Kan det ha med hydrodynamiska strömningar att göra. Skall man bry sig?

Friläge eller backen i?

När du seglar med en fast propeller (i vissa fall även med foldingpropeller) så roterar propellern. Detta ger vibrationer och sliter i onödan på segeldrev och annat. En god regel är därför att ALLTID ha reglaget i "back-läge" vid segling, då stannar propellern samt slitaget och vibrationer upphör.
Är du helt säker? I Volvo Pentas manual står det att växeln ska ligga i friläge om man har fast prop.

Om växeln ligger i så bromsar ju propellern onödigt mycket! För seglingsprestandan borde den väll rotera med?

Friläge om man önskar ha minsta möjliga motstånd från fastpropellern under segling menar nog Volvo. Låst propeller -"back-läge"- om man vil ha minsta möjliga slitage på drev etc. På min förra båt, en B34 med 2030 motor och fast propeller, försökte jag läsa av på loggen om det kunde bli någon hundradels knop i skillnad på roterande eller låst propeller under segling, men det var inte lätt att kunna konstatera någon "vinnare". Seglade därför oftast med växeln i backläge. Men när propellern fick rotera fritt märkte jag alldrig något som påminner om det Johan berättar. 

Om man seglar länge med roterande propeller bör man köra motorn efter några timmar för att få igång kylningen av oljan i drevet - se Volvos manual. 

Har också läst i manualen följande: Vid segling med Folding - ha alltid backväxeln i.
Vid segling med fast - ha alltid neutral/friläge i.

Pratade med Drevia igår rörande detta. Det är helt OK att ha backväxeln ilagd under segling även om man har fast propeller - det skadar inte drevet. Inte heller är det någon fara att ha den i neutral - enligt drevia har den full smörjning ändå.

Mått och fabrikat

Jag har en Bav 34 med 2030 motorn. Från olika tester av propellrar, 2 svenska, 1 tysk och 1 amerikansk har det framgått att en 2-bladig foldingpropeller är effektivare än en 3-bladig vid "våra" motorstyrkor. Endast vid backning är den 3-bladiga effektivare.

Fråga 1: Har någon erfarenhet av en 2-bladig Flexofold, vilka mått, och med uppgift om maxfart och maxvarv samt antal varv vid exempelvis 6 knop eller andra uppgifter om varv/fart?

Själv har jag en 2-bladig volvopenta, som ger maxvarv 3600, och därvid toppfarten 7,3 knop med 2 personer och ca 175 kg last.

Kan tänka mig att en Flexofold 2-bladig skulle ge bättre fart med en propeller som kommer upp i 3400 varv vid maxvarv. Framförallt skulle marsfarten vid 2700 varv samt segdragningen vid hård motvind bli bättre.

Jag har också Bav 34 med VP 2030 med Volvos tre-bladiga från år 2000. Har ingen uppfattning om det är bättre eller sämre driv framåt. Men back och framförallt stopp är utmärkt vilket jag uppskattar. Framåt brukar vi marscha 2.200 rpm i dryga 6 knop. Så jag är mycket nöjd med propellern.

Jag skall köpa en trebladig foldingpropeller från Volvo Penta, de rekomenderar 17X12 till MD 2030. Är det någon som har en annan åsikt eller erfarenhet är jag tacksam. Jag har en B37 från 2000.

Jag har en 17x12 till min 2003 som sitter i en 340-88. Mer än nöjd, allt har blivit mycket bättre, vibrationer borta, draget är kanon både fram och back. Varvar 3000-3050 på max, rek max skall ligga mellan 2850-3200 för VP 2003 om lägre kan belastningen och därmed avgastemperaturen bli för hög och motorn skadas. Samma toppfart som med fast trebladig (8,4 knop)

Jag är ägare till en B 34 med en volvo 2030, men vid lev var båten utrustad med en 2 bladig fast 15 x 11 propeller, alltså en propeller avsedd för den mindre motorn (volvo 2020). På denna hemsida fick jag tipps om att en fast 3 bladig 17 x 12 skulle vara bra. Jag har seglat med en sådan i sommar, men tyvärr funkar detta inte bra för mig. För motor varvar motorn max 3000 varv. För segel bromsar propellern mycket samt skapar ett irriterande tjut-ljud. Jag har därför beslutat att skaffa en folding-propeller men vilken. Jag har hört tal om att volvos 3 bladiga viker ut sig lite grann under segling och bromsar. Fleex-o fold har jag läst några positiva inslag om på denna sidan, men har någon erfarenhet av Vario-fold? Talade med både Flex-o fold och Vario-folds reprecentander på Orust mässan. Båda verkar mycket seriösa men Flex-o-fold förordar en 3-bladig, medan Vario-fold tycker att en 2-bladig är lämpligast till motorstyrkor under 40 Hk. 

3000 varv skall vara ett lämpligt maxvarv för VP 2030 (upp till 3200-300 är ok men i mesta laget ). Under 2800 som maxvarv blir avgastemperaturen för hög pga belastningen och du kan förstöra motorn vid körning på maxvarv under en längre tid. Själv har jag en VP 3-bladig folding 17x12 som jag är mkt nöjd med. Tyst med ett bra grepp för motor såväl framå som bakåt. När jag bytte från 3-bladig fast till folding gick högsta fart ned från 8,5 till 8,4 knop. Vibrationerna är borta och motorn känns friskare.

Jag höll på att bli tokig på alla uppfattningar kring propellrar så det slutade med att jag köpte en VP därför att jag har en VP-motor/drev. Får känslan av att det är som med ankare och segelmakare, man måste tro på grejorna. Jag stod själv och talade med flex-o-fold representanten på Älvsjömässan men kände inte att det var något utöver det vanliga.

VP har bra support när det gäller att hitta rätt propeller till just din båt och är dessutom relativt sett billiga ( Gori 24.500 kr mot VP á 14.700). Som sagt än så länge har jag inte ångrat mitt val trots att det var med hjärtat.

Vill nog påstå att Flexofold är ett bättre val. Har högre verkningsgrad än Volvo. Samt skyddade kuggar vilket är en stor fördel om det skulle växa på propellern.

Vi valde mellan Penta och Flexofold. Valet föll på Fexofold efter att ha jämfört data och hållit i båda propellerna (Flexofold ger ett gedignare och tåligare intryck samt bättre finish på utförandet). Penta lär haft problem med sin trebladiga så kolla up om det stämmer.

Jag funderar på att köpa en 3-bladig foldingpropeller till vår B34 med VP-MD2030. Företaget Drevia rekommenderar storlek 17x12. Någon som har kommentarer om dessa mått (vad de nu betyder)...

17 är diametern i tum och 12 är stigningen också i tum, dvs propellern skulle rört sig 12 tum framåt om den hade arbetat i fast material. Vår B34 var utrustad med en fast 2-bladig 15x11 från fabrik, vilket är mycket underligt eftersom den rekommendationen inte finns från Volvo gällande MD 2030. Vi bytte till 3-bladig 17x12 och fick en fin marschfart på ca 6,3-6,5 knop vid ca 2000 r/m. Propellern ligger precis på gränsen för MD 20-30, toppvarvet blir max 3400 r/m. Propellerberäkning gjord på Volvo Penta rekommenderade 3-bladig 17x11, men jag tror valet 17x12 är bättre, vi ångrar oss inte.

Drivkraften framåt med trebladig folding är lika bra som med en trebladig fast. Jag har läst allt jag kommit över om ämnet och diskuterat med PerArne på Åkerströms Mekaniska (båtvarv) i Söderhamn. Skulle köpt en sån själv om det inte vore för trång bak på min Vagabond 31

Jag funderar på att byta min två-bladiga folding till en tre-bladig sådan. Någon som har erfarenhet av detta? Bättre drag i backläge etc.?

Jag har en 3-bladig Volvo Penta foldingpropeller till min B37:a. Jag är supernöjd med den. Bra kraft framåt men, framför allt, utmärkt backkraft. Vid några tillfällen då jag t ex varit tvungen att lämna en naturhamn då vinden vridit och sjö/vind tryckt på i aktern har det varit tryggt att utan problem backa ut.